We need your support!

 

The webTV funds are running low.  Help us fund the next free Formula Offroad broadcast on SMKplay.se   Read More...

 

Amount to donate



 



Formula Offroad Nez Cup delävligar 7 och 8 2010 är avklarat.

Formula Offroad Nez Cup  delävligar 7 och 8 2010 är avklarat.

 

Publiken stod på kö för att komma in och se årets Formulaförare ta sig an de uttänkta banorna, några av dessa banor riktigt svåra då förarna skulle köra rakt uppför.

 

 

 

Formula Offroad Nez Cup  delävligar 7 och 8 2010 är avklarat.

 


Publiken stod på kö för att komma in och se årets Formulaförare ta sig an de uttänkta banorna, några av dessa banor riktigt svåra då förarna skulle köra rakt uppför.

 

 


Vädergudarna tycks gilla tävlingen och ser på från ovan och har givit denna helg bra väder även i år så som de föregående åren.
Allt runt om var välplanerat och exemplariskt.

De 2200 i publiken som kom på lördagen fick se Norges förare ta hem priser efter priser. Norge var bra i år, det går inte att komma ifrån.
Ett antal rullning, sk rulltårtor, fick vi se, var av norrmannen Petter Hagström bröt nyckelbenet så hans tävling slutade abrupt. Publiken höll andan då den blåa bilen slog runt. En kort paus i tävlingen då saneringsteamet fick sanera oljespill och räddningspersonal fick ta hand om den lite omtöcknade Petter och hans nyckelben.
Han var på benen strax efter men med armen vilandes i mitella.

 


 

Rolf "Råttan" Keiser rullade så bilen fick punktering och röret som hans svenska flagga satt i blev alldeles böjd. Detta utryckte han sig genom att svära några fula ord innan han kom fram till speakern Jörgen "Gusten" Gustafsson. Jörgen frågade Råttan hur det hade gått, Råttan var lite sur men med glimten i ögat svarade han "Vi är strax tillbaka skall bara laga bilen först" sedan stampade han i väg, med håret spretandes åt alla håll, in i depån för att se över bilen med sina mitt crew.


Hasse Mäki med bilen Insane var på plats men körde inte själv då han för några veckor sedan sålde den orange bilen till Martin Michaelsen från Norge. Hasse var med som mentor och hjälp åt Martin som gjorde bra ifrån sig med för honom nya bilen, dock gjorde han också ett par rullningar, men inga skador skedde som tur var.

På söndagen stod åter publiken i kö, då det kom ca 1700st. Åter igen köade publiken till kiosken där de sålde hamburgare, godig, t-shirts och planscher.
Vädret var strålande och alla på mycket gott humör.

 

 

 

 

PA, Per Anders Norstedt, kunde tyvärr inte köra då hans rygg inte höll ihop riktigt så Torbjörn Eriksson från SMK Uppsala hoppad in i stället. Torbjörn eller Tobbe som han kallas brukar för det mesta köra sin lilla hemmagjorda offroadbil "Lille Skutt", som är som en mindre Formulabil och något mindre hästkrafter (ca800hk färre).
Tobbe körde testbanan 2 gånger, första gången utan lustgas och andra gång med som enda provkörning innan han ställde sig på startlinjen. Han gjorde ett mycket imponerade åk i alla banor och som den rookie han var i denna dundermaskin så imponerade han stort med en femteplats totalt och bäste svensk. Han vinkade åt publiken alltid lika glad.

 

 

Tidbanan var direkt efter lunchpausen på söndagen. Det var en bra bana med tvära svängar och kort stoppsträcka.  Råttans stoppsträcka kändes kortare än alla andras då han rattade till och svängde runt i gruset. Grus stänkte åt alla håll så både publik och funktionärer fick ducka.

 

Harri Kämppis motorhuv flög i väg då han rullade i bana 5.

 


SMK Uppsala tackar all publik, funktionärer och alla samarbetspartners som gör detta möjligt. Alla behövs för att vi skall kunna visa denna spektakulära motorsport för publiken och för att förarna skall kunna köra.

Tack till er som hjälper till!!